Persbericht

Advies van de Europese Commissie over de ontwerpbegroting 2017 van België

De Europese Commissie heeft haar advies over het ontwerpbegrotingsplan (Draft Budgetary Plan) van België voor 2017 uitgebracht. Op basis van haar analyse is zij van mening dat de ontwerpbegroting 2017 "een risico op niet-overeenstemming" met de bepalingen van het Stabiliteits- en Groeipact vertoont. 
 
De minister van Begroting, mevrouw Sophie WILMES, verklaart hierover het volgende:
 
"Het ‘risico op niet-overeenstemming' dat door de diensten van de Commissie werd geïdentificeerd vloeit in essentie voort uit de resultaten van 2016. Zoals men weet werd dat jaar getekend door tragische en uitzonderlijke gebeurtenissen die een impact hebben gehad op onze economie en het nodig maakten significante bijkomende middelen aan te wenden om deze situatie het hoofd te bieden. Deze elementen, in combinatie met de evolutie van de fiscale ontvangsten, hebben in 2016 gewogen op de dynamiek van de evolutie van onze overheidsfinanciën die reeds werden beïnvloed door de begrotingsgevolgen van de migratiecrisis die heel Europa heeft geraakt". 
 
"De schuldsituatie vormt voor de Commissie ook een factor tot bezorgdheid. Wij zijn ons daarvan bewust maar, zoals de Europese Commissie ook in herinnering bracht in haar analyse van maart, de vereiste verbetering om aan de Europese criteria te voldoen was voor 2016 noch haalbaar, noch wenselijk”.
 
"Wat 2017 betreft is het toekomstbeeld van de Europese Commissie gunstiger. Zij is immers van mening dat de verbetering van het structureel saldo in 2017 in overeenstemming is met de regels van het preventieve luik van het Stabiliteits- en Groeipact en dit ondanks een onzekere macro-economische context. De Commissie heeft opnieuw benadrukt dat de structurele maatregelen opgezet door de regering passen in het kader van de aanbevelingen van de Europese Commissie. Daarbij vermelden we als voorbeelden de wet flexibel werken, de hervorming van de wet van 1996 op het concurrentievermogen, de maatregelen inzake pensioenen, etc. Ik kan deze analyse alleen maar bijtreden”.
 
 
"Na een moeilijk 2016 dat werd getekend door de migratiecrisis en de aanslagen kondigt 2017 zich aan als het jaar waarin de verbintenissen aangegaan door de Belgische regering om de overheidsfinanciën te saneren zullen worden nageleefd”. 
 
"De begroting saneren is onontbeerlijk om de toekomst van de volgende generaties en het behoud van een kwaliteitsvolle sociale zekerheid te vrijwaren. Maar dit mag niet ten koste gaan van de fundamentele doelstelling van deze regering: onze economie laten heropleven. Rekening houdend met de uitzonderlijke aard van begrotingsjaar 2016 hebben wij de keuze gemaakt om tijdens de begrotingswerkzaamheden van oktober geen bijkomende maatregelen te nemen die op de heropleving van de economie en de verbetering van de koopkracht zouden kunnen wegen. De kern van onze beslissingen heeft betrekking op 2017, met de doelstelling om de Europese regels na te leven en beter te doen dan de gevraagde vereisten. Deze keuze wordt door de regering gedragen en door mij als minister van Begroting ten volle ondersteund”.
 
"Wij zullen bijzondere aandacht hebben voor de conclusies van verslag 126(3), waarvan de publicatie één van de komende maanden zou moeten plaatsvinden. Zoals u weet zal in dat verslag rekening worden gehouden met alle relevante factoren (verwezenlijking van de doelstelling inzake terugdringen van het structureel saldo, macro-economische voorwaarden, uitzonderlijke gebeurtenissen, structurele hervormingen, structurering van de schuld, etc.).   Ik breng dan ook in herinnering dat het in aanmerking nemen van deze relevante factoren in mei tot de conclusie had geleid dat het opstarten van een procedure bij buitensporige tekorten voor België niet aan de orde was”.