Persbericht

België consolideert en verhoogt de werkgelegenheid in de Belgische ruimtevaartsector

België zal de werkgelegenheid in bedrijven die actief zijn in de ruimtevaartsector kunnen consolideren en verhogen. David Clarinval, Vice-eersteminister belast met Wetenschapsbeleid, kondigde dit aan in zijn openingstoespraak op de 12e Europese Ruimtevaartconferentie. Deze vindt plaats in het Egmontpaleis, in het politieke en economische hart van Europa dat betrokken is bij deze bloeiende sector. Deze positieve gevolgen zullen betrekking hebben op een reeks bedrijven die koplopers zijn op vlak van draagraketten, welke van essentieel belang is voor de toegang tot de ruimte. Iets wat de Europeanen meer dan ooit willen kunnen beheersen. Het gaat in het bijzonder om de sites in Brussel, Luik, Charleroi en Lummen.
 
Eind november 2019 stemde de federale regering in met een ongekende Belgische investering in de programma's van de Europese Ruimtevaartorganisatie (ESA). Het gaat om 1,45 miljard euro voor de periode 2020-2024, tegenover 1,2 miljard euro voor de vorige periode.
 
Acht dagen later stelde dit de minister van Wetenschapsbeleid David Clarinval in staat om een zeer ambitieuze Belgische investering te verdedigen tijdens de ESA-ministerraad in Sevilla.
 
Het eerste concrete gevolg hiervan: ESA koos de Esec-Redu-site, in de provincie Luxemburg, om er haar toekomstige cyberveiligheidscentrum te huisvesten.
 
Een tweede concreet gevolg werd dinsdag aangekondigd door de Vice-eersteminister, die de eer had de openingstoespraak te houden tijdens de Europese ruimtevaartconferentie in het Egmontpaleis. Deze laatste vindt plaats op 20 en 21 januari 2020. Het gaat om investeringen in de lanceersector, waarvan verschillende Belgische bedrijven direct kunnen profiteren. Hierdoor kunnen er nieuwe banen worden gecreëerd in ons land.
 
"Eind vorig jaar vierden we veertig jaar Ariane, en nu hebben we opnieuw een afspraak met de geschiedenis", zei David Clarinval in zijn openingstoespraak. "De eerste vlucht van Ariane 6 zal eind dit jaar plaatsvinden. Dit geldt ook voor de nieuwe Vega-draagraketten. We hebben gegarandeerde autonome toegang tot de ruimte door de verscheidenheid aan draagraketten waarover we beschikken, en meer specifiek met de activering van de nieuwste Ariane 5."
 
"De nieuwe draagraketten, bedoeld om te vliegen tussen 2021 en 2023, zullen worden geproduceerd in de fabrieken van ArianeGroup in Frankrijk en in Duitsland, en haar Europese partners in de landen die deelnemen aan het Ariane 6-programma. ArianeGroup coördineert een industrieel netwerk van honderden bedrijven (waaronder 350 kmo’s) in 13 Europese landen."
 
"België wil met name bijdragen tot de consolidatie van de autonome toegang tot de ruimte. De regering heeft zich hiertoe verbonden tijdens de laatste ministerraad in Sevilla. Dit engagement zal de positie van topfabrikanten versterken en via Vega en Ariane ongeveer 150 jobs creëren. Dit engagement dynamiseert ook een complexe en gediversifieerde industriële structuur, evenals onze wetenschappelijke en academische instellingen."
 
De investeringen die het creëren van deze banen mogelijk maken, zijn een concreet gevolg van het beginsel van evenredige compensatie dat door de ESA wordt toegepast. De Europese ruimtevaartorganisatie garandeert dat de nationale contracten van 22 lidstaten evenredig zijn aan hun investeringen. Dit versterkt de plaats van België als het vijfde meest actieve land in de lanceerprogramma's (na Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje).
 
 
Twee grote projecten
 
In de praktijk zullen deze 150 jobs deel uitmaken van twee grote lopende projecten:
 
1. Ariane 6
 
Een eerste vlucht van Ariane 6 is gepland voor eind 2020, evenals een eerste productie van 14 draagraketten voor de jaren 2020-2022. Voor België betekent dit potentieel 100 jobs met een hoge toegevoegde waarde bij de fabrikanten die bij deze lanceringen betrokken zijn. 
 
Drie Belgische bedrijven (nummer 1 in Europa in hun domein) zijn dus verantwoordelijk voor drie sleutelactiviteiten:
 
  1. SABCA: actuatorsystemen draagraket
    Een actuatorsysteem zet een stuursignaal om in een mechanische actie. Het koppelt een besturingssysteem aan zijn omgeving.
    Het betreft de sites in Brussel en Lummen.
     
  2. Safran AeroBoosters : cryogene kleppen
    Het gaat om vloeistofregelkleppen voor de motoren en tanks van de draagraketten. We hebben het hier over de vloeistofregelkleppen van de Vulcain 2- en Vinci-motoren.
    Het gaat om de site in Herstal (Luik).
     
  3. Thales Alenia Space (TAS-B) : “back-upketen”
    De belangrijkste functie van de “back-upketen” is het neutraliseren van de draagraket in het geval dat het gevolgde traject mensen of goederen in gevaar zou brengen.
    Het betreft de site in Charleroi.
 
2. VEGA-C/E
 
De eerste vlucht van de Vega C zal uitgevoerd worden tussen juli en oktober 2020.
Op termijn zullen er 50 mensen worden tewerkgesteld in het kader van de productieactiviteiten van Vega-C en Vega-E.
Voor de Vega-C en Vega-E draagraketten zorgden de Belgische bedrijven voor de actuatorsystemen (Sabca), interface-structuren (Sabca), software aan boord (Spacebel) en motoractiviteiten (Safran AeroBoosters).
 
 
 
Plus d’infos ?
Christian Carpentier, porte-parole du ministre Clarinval : christian.carpentier@clarinval.fed.be – 0475/860.613.
 
 
Meer informatie?
Jonas Veys, woordvoerder van minister Clarinval: jonas.veys@clarinval.fed.be – 0474/631.954